Revoluţia fiscală şi contabilitatea

Modificari legislative
statue facepalm

Prin definiție, contabilitatea înseamnă știința și arta stăpânirii afacerilor, conform Wikipedia. Iar revoluția, citată din aceeași sursă, este o schimbare politică semnificativă ce are loc de regulă într-o perioadă scurtă de timp.

Schimbare de politică semnificativă. Da, cam asta s-a întâmplat: split TVA – pentru unii opţional, pentru alţii obligatoriu, apoi nebunia cu taxele ce trec în sarcina salariatului, modificare prag de încadrare în categoria microîntreprinderilor, modificare salariu minim pe economie, modificare regim de deducere costuri financiare şi multe altele… Toţi facem calcule şi verificăm ce impact au aceste modificări, începând cu 2018.

Pe lânga formule şi exemple de calcul ar mai fi de adaugat:

1. Split TVA

Presupune:

  • Conturi contabile analitice de creat;
  • Verificări suplimentare când facem efectiv plata furnizorilor;
  • Două extrase bancare – unul pentru bază şi altul pentru TVA;
  • Modificări de soft pentru a permite exportul fişierelor de plată şi încărcarea electronică a plăţilor în bancă.

Ca să nu mai vorbim de operarea extraselor bancare în soft-ul de contabilitate sau de reconcilieri şi confirmări de solduri clienţi, furnizori, bănci, TVA.

De studiat procedura și condițiile de aprobare a cererilor pentru transferul sumelor care necesită verificarea ANAF, din contul special de TVA al contribuabililor în conturile curente – declaraţii şi documente de depus.

Rezultat: Schimbări semnificative, eforturi financiare şi muncă în plus.

2. Trecerea taxelor la angajat

Aceasta include şi crearea aşa numitei contribuţii asiguratorii de muncă pentru angajator. Cele două înseamnă negocierea colectivă pentru modificarea contractelor de muncă prin acte adiţionale – întocmire documente care să ateste această negociere – schimbări privind înregistrarile contabile. Se vor utiliza doar 4 conturi contabile, respectiv cele pentru contribuţiile ce cad în sarcina salariatului:

  • CAS;
  • CASS;
  • Impozit pe venit de natură salarială;
  • Un cont pentru Contribuţia asiguratorie de muncă.

Totodată, revoluţia financiară presupune adaptarea soft-urilor existente, în primul rând pentru calcul şi modificare stat salarii, precum şi noi configurări pentru notele contabile şi export declaraţii fiscale.

Va suferi schimbări şi Declaratia 112, Declaraţia privind obligaţiile de plată a contribuţiilor sociale, impozitului pe venit şi evidenţa nominală a persoanelor asigurate.

Să nu uităm de întocmire acte adiţionale, contracte de muncă şi depunere Revisal în termen, asta ca să nu plătim amenda.

Rezultat: Schimbări semnificative, din nou eforturi financiare şi muncă în plus.

3. Modificarea pragului şi a obiectului de activitate

De aceasta este nevoie pentru încadrarea în categoria microîntreprinderilor. Alte calcule pentru buget 2018, asta dacă se mai pot face în mod raţional şi normal. Trebuie depusă 010 – Declaraţie de menţiuni, până la 15 ianuarie 2018.

Rezultat: Schimbări semnificative, alte calcule şi eforturi financiare.

Gânduri despre revoluţia financiară

Acestea sunt doar câteva dintre modificările revoluţiei fiscale. Nu mi-am propus să le prezint pe toate. Poate că ar trebui să întocmim o agendă cu acţiuni şi termene, că sa nu omitem ceva – doar trebuie să stăpânim afacerile cu artă.

Până la urmă, ce este contabilitatea şi ce este revoluţia fiscală? Vă las pe voi să decideţi.

Foto: Pixabay.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *